יום שבת, 21 בדצמבר 2013

בגנות הטבעונות

"דת" הטבעונות מכה גלים בתקשורת הישראלית בשבועות האחרונים, עם פרסום כתבתו של ארי ליבסקר במוסף כלכליסט (12.12), וכמובן עם התקרית בה כיכבו ה"גורו" המפוקפק של הטבעונות המערבית, גארי יורופסקי, והעיתונאי אראל סג"ל (את פרטי הפרשה ניתן לקרוא כאן, וריאיון עם סג"ל בנושא אפשר לראות כאן).

כתבתי לעיל את המילה דת במרכאות משום שפסול בעיני לסווג כל מכלול של ערכים שאדם מאמץ לעצמו (והמעשים שהוא עושה בהתאמה לאותם ערכים) כ"דת". עם זאת, הקריאה בכתבתו של ליבסקר מוכיחה כי התנועה הטבעונית אכן אימצה לעצמה את אחד המאפיינים של חלק מהדתות הגדולות בהיסטוריה האנושית: מיסיונריות. וכמו כל מיסיונריות, זו הטבעונית נגועה בדמגוגיה, סילופים ואי-דיוקים (שלא לומר שקרים בוטים) בנוגע להיות הטבעונות "בריאה יותר" ו"נכונה יותר" עבור האדם, מבחינה בריאותית ומוסרית כאחד. אך בין דבריהם של הטבעונים המובאים בכתבה, אין אף לא התייחסות אחת לדעות של מדענים בנידון או לממצאים העולים מהמחקרים שנעשים בתחום, וקשה לדעת האם מדובר כאן בעריכה מכוונת או שבפשטות, הטבעונים אינם מתייחסים לדברים אלה?
תעשיית המזון המודרנית מבוססת על תהליכים שרבים מהם כרוכים בפגיעה ובגרימת סבל לחיות. יש בהחלט מקום לרפורמות רבות בתעשייה מתוך שאיפה לצמצם סבל זה ככל האפשר. הטבעונות היא רק דרך פעולה אפשרית אחת בכיוון זה, והשלכותיה על בריאותם של בני האדם עלולות להיות קשות ביותר (ראו הקישורים להלן).

על התנתהגותו וסגנונו של יורופסקי אין בכוונתי להרחיב. כנראה שהטבעונים אינם מבינים, או שאינם רוצים להבין, שהעלאתו של פרובוקטור שטחי, אגרסיבי ואלים לדרגת "גורו" מזיקה לתדמיתם הרבה יותר ממה שהיא מועילה.

כאמור, להלן מספר קישורים לאתרים המספקים תמונה ברורה ומאוזנת יותר לגבי התזונה האנושית ותרבות האכילה המערבית בפרט, בתקווה שהקוראים ישכילו להתייחס לסוגיה בצורה מפוקחת יותר:

  • הסכנות הבריאותיות שבצמחונות - סקירה תמציתית אך מעמיקה של עובדות בנוגע לנזקים העלולים להיגרם לגוף האדם כתוצאה מתזונה טבעונית.
  • ביקורת על ההרצאה של יורופסקי - הכותב סוקר את טענותיו של יורופסקי בהרצאותיו ומראה את הפרכות, ההטעיות והשקרים (הדף ערוך ובנוי בצורה חובבנית ומרושלת, אך אני מציין אותו כאן בשל חשיבות תכניו).
  • האוכל הבריא האמיתי - כתבה שפורסמה במגזין Atlantic והופיעה בגרסה עברית באתר "אלכסון", כתבה שאינה עוסקת במישרין בנושא הטבעונות, אך גם היא ממחישה עד כמה הדעות הרווחות בציבור לגבי הרגלי תזונה "בריאים" הן מוטעות ולא מדוייקות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה